Afiqah Yusof, 18.
IG; afiqah.y
Twitter; afiqahyusof_

Here's where I membebel about things you're not interested in.



   Photobucket





Lagi lagi benda sama..
Tuesday, June 5, 2012 @ 10:12 PM


Bismillahirrahmanirrahim, salam.


Aku tak pandai pun buat tutorial. Tapi still ada orang lagi tanya aku macam mana nak gunakan blogskin. Aku teringat aku pernah buat dulu cara guna, tapi aku ter delete time aku main delete delete post lama. Jadi aku nak buat balik, lagipun maybe masa tu aku buat tutor entah apa apa. Guna blogskin ni senang aje sebab kerja kita copy paste dan edit about me and stuff saja. Jadi ini caranya~;


Pertama, kau orang kena lah pergi design (bagi pengguna yang belum pernah guna blogskin lah) lepastu atas tekan edit html. Scroll bawah sekali sampai ada tulis "Revert to classic template". Click. Jangan risau, kalau suatu hari kau orang dah tak suka lagi dekat classic template boleh revert balik. Jadi sekarang perkataan design anda dah pun jadi template.


Kalau tak revert, nanti tak boleh buat skin dari blogskin. Sebab tu kena revert.


Seterusnya, sila ke laman web (cehwah) www.blogskins.com/ (wajib ada 's' belakang blogskin okay! kang keluar laman lain). Lepas tu akan muncul begini;



Klik dekat Skins Of The Day sebab disitu terletaknya skins skins yang terpilih yang lelawa. Tapi kalau korang nak hot skins atau recent skins bawah tu pun boleh. Ikut sendiri lah tapi ikut pendirian aku, aku klik sotd.


Seterusnya (kalau korang klik sotd) akan keluar begini. Okay, kau orang pilih lah memana yang korang rasa lawa dari sini. Kalau nak lebih besar boleh lah klik kan, untuk preview lebih besar sebab dari kecik petak ni mana lah kita nampak. Jadi mana yang tarik perhatian korang, boleh tekan. Tapi kalau tak ada kat sini, boleh tekan previous month. Itu dikira macam page sebelah lah ye.


Contohnya kalau aku pilih salah satu skin, dia akan keluar macam ni pulak. Ha, kalau korang pilih kat recent/hot skin kat memula tadi dia akan keluar mcm ni jugak kalau korang click terus. Lepastu korang boleh lah tekan dalam gambar besar tu. Kalau dari gambar besar tu korang tak suka dan nampak tak lawa dah boleh aje back dan pilih skin lain balik.


Bila dah klik dia akan jadi macam ni.


Lepastu korang scroll ke bawah dan ada perkataan preview dan blogger main. Korang kena lah preview dulu, ini dikira macam harus tau. Sebab kalau korang preview, korang boleh lah tahu bentuk sebenar layout tu kalau letak dalam blog korang. Kalau preview cantik, maka kalau korang paste code dalam blog korang pun jadi cantik lah kan. Kalau preview tak lawa, maknanya tak lawa lah tu. Jadi untuk fikir 2 3 kali baik preview dulu. Kalau dah muktamad dan suka dan rasa cantik skin tu, klik blogger main.


Kalau korang guna mozilla, dia akan keluar macam ni. Mohon gunakan notepad.exe dan pilih open with oke! Kalau tak makin susah lah kerja. Lepas dah pilih dua tu, boleh klik ok. Lepas tu terus keluar code macam ni;


Ha, ni dah dikira boleh copy dan paste dekat blog korang dah. Tekan ctrl+A  dan ctrl+C jadi dah kira copy all lah tu. Lepastu pergi template blog korang dan PASTE. Ops, jangan save dulu. 

Ini lah kepentingan sebenar preview. Okay ini bahagian agak susah. Contoh lah ye korang pilih salah satu skin, lepastu dekat preview tu ada aboutme kan dekat situ? Lepastu kat about me dalam preview dia tulis gini "Replace this with your bio blablabaa" atau ape ape je lah, korang pergi dekat code, ctrl+F lepastu search balik apa yang dia tulis tadi, kalau dia tulis "replace this with your bio," maka korang search lah benda tu. Sama. Sebijik. Bila dah jumpa, tukar ayat tu jadi ayat korang, "Nama aku minah comel." Bio kau orang lah.

Oh ya, kebanyakan skin dari blogskin adalah sangat cantik kalau view guna google chrome. Aku syorkan korang nak buat edit sume guna google chrome lah.. Lagipun nak dapat code dari google chrome lagi senang. Klik blogger main lepastu keluar macam kat bawah ni,


Lepas click, terus keluar code. Nampak? Lebih senang kan guna google chrome. Sesetengah skin nampak tak lawa dan berselerak kalau guna mozilla. Cantik dalam google tapi buruk dalam mozilla. Boleh warning awal awal dalam blog korang "Pls view my blog using google chrome", ahak! Oke, itu je lah. Kalau tak faham, sorry~ Boleh cuba lagi.


Kalau dah mahir, korang akan rasa guna blogskin ni kacang goreng aje. Takat copy paste dan edit je kan? :D Okay, dah habis tutorial cara gunakan blogskin ahak ahak! 


---------------------------------------------


Oh ya, hari ni Selasa. Malam. Dan cuti 2 minggu hampir melabuhkan tirai tak lama aje lagi. So aku rasa nak menangis jugak keluar air mata darah. Even rindu dekat kawan kawan sampai rasa nak pecah kepala, tapi cuti siapa taknak, babe! Lulzzzz. Dan sesungguhnya homework satu pun aku tak siap kononnya nak siapkan awal awal supaya takyah susah susah nanti padahal tak siapkan jugak pun. Haiseyh.


Ohya, (pahal dari tadi ohya ohya yayayayya?) checkout web ni! -Zawara.com- Tempat shopping baju online macam azorias dot com! Web ni aku dapat tau dari maghiaaa elena, from her blog. Zawara ni as for me baju dia takde lah lawa mane pun, tapi mahal bukan main (sempat lagi mengkritik) walau bagaimanapun aku sangat rasa pemilik laman web ini sangat kreatif!!!!!!!


Pergh macam nak jerit giler. Over tak.


Kerana kita boleh try out outfit dan main touch touch screen without touch pun, okay apakah ini.


I mean, korang pergi lah laman web tu, lepastu pergi kat perkataan blouse, dress tak payah. Pilih blouse lepas tu pilih lah baju memana, lawa ke tak tu belakang cerita sebab aku essaited nak bagitau, bila dah pilih baju, scroll dan ada gambar 'virtual fitting room, TRY ME ON' gitu. Klik dan tadaaaa keluar webcam dan muka anda.


Korang try buat, nanti korang faham after korang bukak page tu. Tapi kena lah gunakan laptop yg ada webcam. Aku rasa diorang ni memang brilliant gila sebab buat macam tu, 


Aha! Aku jumpa video, THIS. Lepastu kau boleh faham.





Selamat mencuba! Lol.
Nobody can go back and start a new beginning, but anyone can start today and make a new ending.



PAST
PRESENT