Afiqah Yusof, 18.
IG; afiqah.y
Twitter; afiqahyusof_

Here's where I membebel about things you're not interested in.



   Photobucket





tudung.
Thursday, August 16, 2012 @ 1:01 AM


Bismillahirrahmanirrahim, assalamualaikum.

dah banyak kalau cari dekat google tips and advices for those yg baru nak 'berjinak' dengan tudung. & ofcourse cara nak pakai tudung lagi labuh untuk yg pakai tudung singkat singkat and stuffs, google knows everything. LOL.

aku pun start pakai tudung permulaan taun ni, 2012. why? i still remembered, to wear tudung was actually used to be in my wishlist, kenapa aku tak bertudung masa tu? ikutkan otak yang pra-matang waktu tu sebab nak bebas freehair dan main main serta manja manja dengan rambut, kot ye show off berhelai helai rambut kat semua org. tu 'the old me'.

juga sebab sebab aku tak pakai tudung adalah kerana takde support org, biasa otak pra matang bajet kena ada org support & bagi kekuatan diri baru la nak teruskan niat. biasanya org yg entah apa apa ni akan kutuk cakap 'kecik lagi gatal nak pakai tudung, alim sangat dah tu.' jangan kata takde orang macam tu. ramai. bak kata ustaz azhar idrus nak cari orang berperangai macam macam ni tak payah cari jauh jauh, cari dalam keluarga sendiri pun dah jumpa. well im not talking bout my one of my family member burrrr *cynical smile* (whut)

dan juga aku tak pakai tudung sebab ibu kata aku ni dah la gedik semacam kan (yes i admit whahaha) takut nanti besar tup tup aku nak bukak balik tudung. bukak pakai bukak pakai. as you see actually nak tunggu sampai otak aku betul betul matang untuk benda benda sebegini yg tak boleh buat main. this is about religion. erm.

so then, walaaaaa, insyaAllah otak sekarang dah makin matang untuk fikir whats good and whats not, insyaAllah. InsyaAllah aku akan kekal bertudung untuk jaga diri dan sebagainya sampai ajal aku sampai insyaAllah syaitan tak berjaya hasut aku. insyaAllah insyaAllah insyaAllah!

yang baru nak pakai tudung mesti mcm berat hati sikit, tapi makin lama hati tu makin ringan la insyaAllah la kot mcm aku, mula mula rasa macam fikir.... how hot it will be when ill be under the sun, what about my long beautiful hair? lepas ni nak tayang kat sape?

but then suddenly i thought of.....

panas dunia baru takat tu. can still run from the sun whaaaaaaatttt, boleh pergi tempat teduh. tu baru panas dunia, boleh berteduh lagi, tp still panas tetap menjadi isu why people wont wear tudung. sementara tak igt pnas neraka macam mana, you cannot run away from it. Allahurabbi Allah maha adil. Yg patuh apa yg Dia suruh maka balasan juga baik. yg ingkar, maka dihumban la mereka ke neraka jahanam.

guess what? pasal long beautiful hair and stuffs, tu la yang mcm sometimes menggoyahkan iman. macam nak start bukak tudung balik pun ada sometimes! pathetic enough kan, tp bila fikir balik no wayyyy. aku pakai tudung sebab Allah. bukan sebab terpaksa atau dipaksa. habistu kenapa dari dulu aku tak terfikir psl rambut 'hebat' aku ni, kan? aku taknak syaitan menang. maka kuat dalam hati, rambut ni showoff dekat family and suami besar nanti (kalau umur panjang sempat kawin) eh. why selitkan pasal kawin ni mannnnn lol.

tapi kekadang mcm fikir why the hell did my hair doesnt turn this beautiful when i was used to be freehair dulu? ni la cubaan Allah nak tengok sejauh mana aku boleh tempuh utk terus ikut perintah Allah. X payah nak pedulik sangat la long beautiful hair kau fiqah, takde sape terpegun wahahaha. itu la kata hatiku untuk menyokong aku serta menyakitkan hati sendiri LOL LOL. 

kau tau tak dulu time darjah 4 5 mcm tu aku igt ada manusia kecik dalam hati aku yg nama alisa? aku taktau kenapa. mungkin sebab aku selalu bercakap dalam hati, dan aku igt ada byk org dalam hati aku tengah berkomunikasi kat dlm dengan aku. entah la apa kena dengan aku. imaginasi tinggi sangat oi.

anyways, UAI kata pakai la tudung walaupun terpaksa. dipaksa. atau whatever paksa. insyaAllah lama lama terbiasa. aku ni ckp je orang lebih... heh. memang la nak kira aku ni belum sempurna, pakai tudung takat labuh mana je tapi mana boleh aku bagi so called advice ni bila aku betul betul sempurna sebab mcm mana pun aku takkan sempurna haiiilaaaaa. no heart feeling okays. taknak pakai takpe. suka hati je la aku siapa nak paksa paksa LOL japgi keluar dlam cbox,

"family aku pun tak suruh pakai kau tah pape kutuk gini" eh mampos aku kena ban.

however aku still mcm ni, aku rasa aku tak berubah mana pun mcm kawan kawan aku ckp, kawan lama aku kata aku dah berubah gile. mungkin sebab aku pakai inner berlapik lapik, dah pakai tudung, dah tak mencarut over over, dan tak tinggal solat (heh) nampak sgt dulu selalu tinggal. tp aku still aku yg dulu je cuma ala patutnya alhamdulillah la sikit diriku sudah berubah sedikit ke arah kebaikan :p kan kan kan! ahaks.

dan jugak dulu aku sangat gedik. sangat sangat gedik can't describe how gedik i was tahun lepas dan tahun tahun lepas. sampaikan aku suruh kawan baik aku jujur pun diorang mmg admit aku memang gedik dan over dan bajetzzz (ni aku tambah sendiri) smpai dorang menyampahs. eh, aku tak rasa marah pun in fact aku bersyukur. why? sebab dorang mengaku dorang pernah rasa aku gedik, tapi still dorang terima aku yg berubah sekarang. murni sungguh hati kalian ya arisha addina & anis :p

siapa lagi nak tegur kegedikan dan sikap aku selain kawan kawan aku?

makanya, thankyou for accepting me for who i am now, my dear friends. 

kalau aku tengok 'eh budak tu bajet gile gedik gile' tup tup dia dah berubah msti mcm 'eh bagus la gak dia dah berubah tp mesti sombong' and stuffs aku sumpah sumpah dalam hati wkaakakakkakaka. bila aku berubah sikit ni alhamdulillah ramai jugak kawan aku gain tahun ni. yang baik baik dan membawa aku ke jalan yang lurus. ewah, aku bukan kata kawan lama bawa aku ke jalan yang bengkang bengkok. no. its just much better this way alhamdulillah. konfem bontot arisha & addina kembang till can keluar berketul ketul taik sekaligus. eh kotor blog aku wahahaha.

im still me. siapa lagi aku nak jadi? aku bukan jenis nak jadi org lain demi fofuler and stuffs? u know wht i mean kan so ok panjang. assalamualaikum.



PAST
PRESENT