Afiqah Yusof, 18.
IG; afiqah.y
Twitter; afiqahyusof_

Here's where I membebel about things you're not interested in.



   Photobucket





em.
Wednesday, April 2, 2014 @ 7:19 PM


Bismillah.

"Bagi ibu simpan duit tu, nanti hilang"
"Alah, takpe. Simpan sendiri je"
"Bagi. Kenapa degil sangat ni?"
"Alah, takpe lah ibu ni kenapanya?"

Silence.
She got angry and left.

"Jangan keluar" she said while walking uptairs.

"Padan muka" said my brother. "Bagi jelah ibu simpan" he continued.

I grabbed my phone and left. Went to my friend's house. Kemudian pergi makan, lepastuh pergi sekolah lepak sampai pukul enam setengah petang.

Long story short, we played dare dekat sekolah. Recorded every single thing. And then... datang seorang pengawas.

"Cikgu Aizam suruh rampas phone."

From there, all our smiles were all dead. Terkejut. Gile kau tak terkejut? 

Tulah, leka lagi. Ko dah tau henfon tu barang larangan kat sekolah. Ko gi bawak lagi. Ko gi memain lagi. Bangang.

There it go, my phone is in his hand since yesterday. I still havent got it now. Whatever. Cut that crap. 

---

"Kalau henfon kau kena rampas, mampus kau."
"Ceit, tak mampus lah. Kena rampas je. Tak mampus pun."

---

Lari rumah, pergi kedai makan, yang jauh daripada rumah. Jauh sangat. Handphone & dompet dibiarkan terlantar atas meja. Tengok langit.

"Eh, peliknye. Amende tuh? Kenapa langit macam tu?"

Langitnya gelap. Cantik. Tapi ada striking macam petir. Cuma dia lebih seperti api. Warna oren oren macam tu. Strike dia jauh dari tempat aku makan. Maka aku biar. Mungkin itu fenomena yang jarang berlaku, sebab tu perak semacam. Lupa pulak nak snap gambar. Cis, benda macam tu takde pulak nak dicapture. Makanan sebelum makan aku masuk instagram dulu sebelum makan. Ah sudah.

Tiba tiba rasa macam bahang dekat sangat dengan aku.

Pandang depan dari jauh hujung belah kanan ada api berbentuk snowball yang amat sangat besar laju melintas mengejar semua makhluk kat tengah jalan. Memang api tu ikut road je. Tak belok belok pulak. Terus aku lari. Sempat jugak aku fikir sebelum tu, "nak amik ke taknak henfon dengan dompet ni?"

Ada satu suara dari belakang menjerit "jangan amik apa apa! Lari!" Terus aku lari menyelamatkan diri. Bukan aku sorang je. Semua manusia atas jalan tu sekali. Dikejar api. Ada jugak yang sempat pi ketuk rumah orang suruh lari sekali. Sape tak cuak, kena kejar api berbentuk snowball yang besar? Ko paham? Api bulat besar daripada rumah kejar engko.

Lepastu, aku taktahu macam mana benda tu boleh end. Semua rumah dah hancur. Tinggal satu masjid atau surau ni selamat. Maka semua berkumpul kat situ. Aku ikut balik track api tu datang tadi. Pegi kedai makan yang dah hancur, tempat aku makan tadi. Cari henfon dan dompet aku.

Handphone memang hancur teruk. Dompet masih selamat. Duit dalam tu pun selamat. Alhamdulillah. Kawan aku sorang di sisi belah kanan pesan, "simpan duit tu elok elok. Sorokkan. Jangan bagi orang nampak. Nanti semua berebut"

Paham paham la, semua orang punya duit rumah dah hancur. Duit aku je selamat. Itu pun alhamdulillah.

Kawan dari sisi kiri pulak kata, "Kenape bersubahat dengan dia? Rampas lah duit tu!"

Balik ke masjid, semua dalam masjid menjerit "sapa ada duit, kumpulkan atas meja! Letak!" Tegas suaranya. Aku diam buat taktahu. Tiba tiba duit aku jatuh. Oh crap! Semua mengamuk. Sorang ustaz datang hampir dekat aku, dicapai kepala aku. Dia nak hantuk kepala aku atas meja sebab menipu.

Tapi aku merayu dekat dia, "tolong lah ustaz, jangan."

Aku kutip balik duit duit aku yang bertaburan atas lantai. Duit not besar macam rm100 & rm50, aku sorokkan. Duit yang nilai kecik kecik aku letak atas meja.

Malam tu, aku escape dari situ. Balik semula ke rumah. Kawasan rumah aku selamat. Tak ada apa. Duit semua simpan dalam tabung.

--

That was a dream I dreamt this morning. Bangun tidur kena kejut dengan abang sebab menangis. Bangun bangun tuh memang basah muka aku dengan air mata. Terus masuk bilik tidur dalam aircond. That dream was weird and scary. 

Very, okay. I couldnt describe how I felt after I woke up. It was.. super.. wow. I was petrified. Oh, yang kena rampas phone tu real story ye. Start daripada 'lari rumah' tu yang mimpi.

Sekian.



PAST
PRESENT